Camera’s af van onze hulpverleners!

Een citaat uit het coalitieakkoord: “veiligheid is één van de kerntaken van de overheid. Het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van inwoners, bedrijven en de gemeente. De gemeente heeft hierin een belangrijke rol. Dinkelland behoort tot één van de veiligste gemeenten van Nederland met relatief weinig incidenten. Naast deze objectieve veiligheid is ook het gevoel van veiligheid van belang. De gemeente heeft oog voor het veiligheidsgevoel van de inwoners. Juist van de gemeente mag een heldere correctie op verkeerd en schadelijk gedrag gevraagd worden” (Gemeente Dinkelland, 2018).

De gemeente heeft dus oog voor het veiligheidsgevoel van de inwoners en de Dinkellandse VVD schaart hier de hulpverleners ook onder, terwijl deze ook vaak uit andere gemeenten komen. Dit veiligheidsgevoel wordt onder hulpverleners niet altijd even goed ervaren. We vangen namelijk vanuit (vrijwillige) hulpverleners signalen op dat ze ter plaatse van ongevallen steeds vaker te maken krijgen met fotograferende en filmende omstanders. Deze beelden worden vaak via Whatsapp, FaceBook en andere social media gedeeld.

Dit getuigt van weinig respect voor de (eventuele) slachtoffers, maar zeker ook voor de hulpverleners, terwijl zij juist dit respect verdienen voor de belangrijke rol die zij hebben binnen de (Dinkellandse) samenleving. We zijn de veiligste gemeente van Nederland en de Dinkellandse VVD vindt mede daarom dat we hier aan moeten blijven werken. We zijn het er allemaal over eens dat geweld, agressie en intimidatie van hulpverleners absoluut niet kan en keihard bestraft moet worden. Je blijft van hulpverleners af. Dat geldt volgens de Dinkellandse VVD dus ook voor het filmen/fotograferen van onze hulpverleners. Wij willen daarom onderzoeken of er mogelijkheden bestaan om een extra artikel op te nemen in de Algemeen Plaatselijke Verordening (APV) van Dinkelland, namelijk dat het verboden moet worden om zonder toestemming hulpverleners te fotograferen/filmen. Hulpverleners zijn zich er namelijk van bewust dat de kans bestaat dat ze gefotografeerd en/of gefilmd kunnen worden en kunnen op deze manier belemmerd worden in hun werkzaamheden. Dit heeft in het verleden geleid tot het maken van andere keuzes tijdens hulpverleningsacties omdat hulpverleners bang waren voor de eventuele gevolgen.

Dan de vragen:

  • Is het college het met de Dinkellandse VVD eens dat we moeten blijven werken aan een veilig Dinkelland en dat we ook oog voor het veiligheidsgevoel van onze hulpverleners moeten hebben?
  • Wat vindt het college van het voornemen van de Dinkellandse VVD om een extra artikel in de Algemeen Plaatselijke Verordening van Dinkelland op te nemen die recht doet aan hetgeen hierboven beschreven is?
  • Indien positief, is het college bereid om op korte termijn de APV aan te passen?
  • Indien negatief, waarom wil het college dit niet in de APV opnemen?

Artikel 441b Wetboek van Strafrecht: “met hechtenis van ten hoogste twee maanden of geldboete van de derde categorie wordt gestraft hij die, gebruik makende van een daartoe aangebracht technisch hulpmiddel waarvan de aanwezigheid niet op duidelijke wijze kenbaar is gemaakt, van een persoon, aanwezig op een voor het publiek toegankelijke plaats, wederrechtelijk een afbeelding vervaardigt” (Overheid.nl, z.d.).