Zonnevelden Noordoost Twente

Voor ons ligt het voorstel inzake vaststelling notitie “ontwikkeling grootschalige zonnevelden in Noordoost Twente”. Deze notitie is in samenwerking met de Noordoost Twentse gemeenten Tubbergen, Oldenzaal, Losser en Dinkelland opgesteld. Op het titelblad staat april 2018 maar dit moet volgens ons april 2019 zijn maar dat even terzijde voorzitter. De voorliggende notitie bevat kort samengevat een voorkeursvolgorde die de NOT-gemeenten hanteren. Eerst de daken, daarna op bedrijven- of braakliggende terreinen en als laatste optie worden cultuurgronden genoemd, waarbij moet worden voldaan aan ruimtelijke inpassing, participatie van de omgeving en een maatschappelijke investering. Het proces hiernaartoe willen we als Dinkellandse VVD nog even kort bespreken. Op 15 december 2016 is het ambitiedocument ondertekend met de doelstelling om in 2023 20% van de energie duurzaam op te wekken. Gezien de beperkte opwekcapaciteit op Dinkellandse daken (60% geschikt en indien volgebouwd, maximaal 10% realisatie van doelstellingen) wordt er gezocht naar alternatieven. Het wordt echter een uitdaging, niet tot 2023 want dit is relatief gezien eenvoudig te realiseren, maar meer richting 2050, aangezien er in Noordoost Twente tot op heden geen windmolens geplaatst mogen worden van de Provincie Overijssel. De NOT-gemeenten hebben gezamenlijk een brief opgesteld en gezonden richting de Provincie Overijssel om in het coalitieakkoord rekening te houden met de uitdagingen die we binnen Noordoost Twente hebben. Met andere woorden, geef ons als Noordoost Twente meer mogelijkheden om onze duurzaamheidsdoelstellingen te halen.

Ter voorbereiding op het beleid van de ontwikkeling van grootschalige zonnevelden in Noordoost Twente vond er op 12 juli 2018 een bijeenkomst plaats bij de Methoeve te Weerselo. Raads- en commissieleden van de Noordoost Twentse gemeenten konden tijdens deze avond hun input leveren. Waar moeten deze zonnevelden komen en hoe moeten ze er komen? Welke stimuleringsmaatregelen kunnen we invoeren om de ontwikkeling van lokale initiatieven te stimuleren? Welke participatiemodellen zien de raads- en commissieleden voor zich? Op deze hoofdvragen werd input geleverd en de vertaling ervan is grotendeels terug te zien in de voorliggende notitie.

Tijdens de voorbereidingen van deze notitie is er ook ruimte geweest voor inspraakreacties. Onze complimenten gaan uit naar de ambtenaren die deze reacties hebben voorzien van een goed onderbouwd antwoord. Een aantal van deze reacties is overgenomen in het voorstel, waaronder het voorstel om het rendement van het zonneveld ondergeschikt te maken aan de kwaliteit van het landschap. Door het prachtige coulisselandschap is het namelijk mooi wonen in Dinkelland.

Het tweede overgenomen voorstel betreft de minimale afstand van 100 meter tussen zonneveld en kavelgrens van de woning, alhoewel de Dinkellandse VVD wel van mening is dat deze vrijheid vooral bij de kaveleigenaar hoort te liggen en niet vooraf vastgelegd hoort te worden. We vinden wel dat een goede leefomgeving voor iedereen mogelijk moet zijn. Een goede leefomgeving betekent namelijk ook een sterke impuls voor het welzijn van de inwoners van Dinkelland. Voor de huidige inwoners, maar ook voor mensen die hier graag willen komen wonen, maar dan moeten er wel zo snel mogelijk nieuwe woningen gebouwd gaan worden, maar dat is een discussie die we op een ander moment gaan voeren voorzitter.

Het doet de Dinkellandse VVD ook deugd om te lezen, ik citeer even: “dat de keus of er daadwerkelijk zonnevelden gerealiseerd worden op agrarische percelen (naast de toetsing aan het beleidskader) uiteindelijk ligt bij de agrarische grondeigenaar zelf.” Daarnaast doet het ons deugd dat er, naast het streven naar uniformiteit binnen de NOT-gemeenten, een bepaalde mate van soevereiniteit per afzonderlijke gemeente blijft bestaan en elke gemeente de vrijheid heeft het beleid aan te passen zodat maatwerk mogelijk is en blijft. Er zijn kaders aangegeven binnen deze notitie, maar we vinden wel dat er, buiten de minimale afstand van 100 meter, voldoende ruimte en vrijheid is bij initiatiefnemers om in dit geval zonnevelden te gaan realiseren. Onze complimenten bij de aanpak gaan dan ook uit naar dit college in Dinkelland, maar ook naar de colleges van de andere Noordoost Twentse gemeenten Tubbergen, Oldenzaal en Losser. De Dinkellandse VVD heeft vertrouwen dat de duurzaamheidsdoelstellingen behaald gaan worden. Mede omdat er nog geen 0,48% van het totale oppervlak van Dinkelland belegd hoeft te worden met zonnepanelen. Maar ook vanwege de kansen die we als gemeente bieden aan lokale initiatieven middels een duurzaamheidsfonds dat straks bij agendapunt 14 aan de orde zal komen. We kunnen als Dinkellandse VVD dan ook instemmen met de vaststelling van voorliggende notitie voorzitter.