Plan Aveskamp

Aan het overleg op 26 maart 2019 hebben vertegenwoordigers van alle fracties deelgenomen. De Dinkellandse VVD heeft daarin nogmaals herhaald wat we ook telkens de initiatiefgroep hebben aangegeven: laat de verkoop van de kavels op basis van het huidige bestemmingplan zijn gang krijgen en laat de initiatiefgroep ‘Samen op ‘t Goor’ vervolgens met de kopers in contact treden over hun plan.

De gemeente kan hierin mogelijk enigszins actief sturen door de kopende partijen vooraf via de makelaar op de hoogte te brengen van de plannen van de initiatiefgroep. Op basis van het proces dat verlopen is, moeten wij constateren dat behoud van boerderij Aveskamp op basis van de door de raad gestelde voorwaarden op voorhand niet mogelijk is.

Even een kort feitenrelaas:

• In 2012 heeft de gemeenteraad ingestemd met de nota Vastgoed, waarin is vermeld dat Aveskamp wordt verkocht.

• Het College is in 2017 de procedure voor bestemmingsplanwijziging Aveskamp gestart.

• Het ontwerpbestemmingsplan is vervolgens, mede naar aanleiding van de zienswijzen aangepast.

• De gemeenteraad heeft op 7 november 2017 unaniem (dus ook de PvdA en Lokaal Dinkelland) het aangepaste ontwerpbestemmingsplan Aveskamp vastgesteld, waarin drie bouwkavels ontwikkeld kunnen worden en waarbij een zekere financiële opbrengst gegenereerd moet worden.

• In de vergadering van 7 november 2017 heeft de raad ook unaniem een motie aangenomen die het college opdraagt om de initiatiefgroep ‘Samen op ‘t Goor’ 9 maanden tijd te geven om een maatschappelijke relevante en voor de gemeente financieel haalbare invulling te komen voor bestemmingsplan Aveskamp.

• Het college constateert in een raadsbrief (2018-23) op 18 september 2018 dat na bijna 11 maanden maanden geen alternatief plan is ingediend en dus tot uitvoering van het vastgestelde bestemmingsplan kan worden overgegaan.

• In november 2018 is door de initiatiefgroep ‘Samen op ‘t Goor’ een volgens ons ‘tweede’ plan gepresenteerd dat voorziet in het ontwikkelen van een knooperf ‘de Kloese’.

• De woordvoerders van de initiatiefgroep hebben vervolgens eerst in de commissievergadering van 19 maart 2019 aangegeven dat op basis van het plan ‘knooperf de Kloese’ behoud van de huidige boerderij Aveskamp (gebouw) niet waarschijnlijk is.

De VVD vindt:

• Dat de raad zeer zorgvuldig heeft gehandeld en zich flexibel heeft opgesteld om het burgerinitiatief ‘Samen op ‘t Goor’ en ‘Knooperf de Kloese’ een kans te geven.

• Dat het burgerinitiatief de mogelijkheid had om met een alternatief plan te komen, maar dat dit burgerinitiatief er niet in is geslaagd om met een zodanig alternatief te komen dat boerderij Aveskamp behouden blijft.

• Dat de gemeente niet zelf als projectontwikkelaar moet optreden.

Onze zienswijze op de moties:

Wij zien ook niet wat het door de PvdA voorstelde ‘Collectief Particulier Opdrachtgeverschap’, afgekort CPO in dit stadium voor een meerwaarde heeft. Daargelaten het gegeven dat zich tot nu toe geen personen hebben gemeld die op basis van CPO bereid en in staat zijn over te gaan tot aankoop.

CPO is interessant voorafgaand aan het starten van een ontwikkelingsplan. Als er risico’s zijn die dan over het collectief verdeeld kunnen worden of als er voor specifieke doelgroepen maatwerk geleverd moet worden. Maar bij CPO moet er overigens ook geïnvesteerd worden in adviseurs (bouwbegeleiding en architecten) en er worden voorwaarden opgelegd aan potentiele kopers. Bijvoorbeeld het laten staan van de boerderij.

De verkoopbaarheid van de kavels neemt ons inziens hierdoor af. Gelet op het stadium waarin het bestemmingsplan zich nu bevindt is dat niet gerechtvaardigd en is een vorm van CPO overbodig en, ons inziens, geen garantie dat de boerderij blijft bestaan. Daar komt bij dat het grondverkoopbeleid als doel heeft om bouwgrondzoekenden gelijke kansen te bieden voor de koop van een woningbouwkavel.

Met het nu introduceren van nieuwe belemmeringen/voorwaarden in de vorm van CPO wordt aan het geven van gelijke kansen geen invulling gegeven. En ook met het huidige bestemmingsplan kunnen de nieuwe kopers samen een verzoek indienen om een knooperf te ontwikkelen of de boerderij te behouden, maar dan op eigen kosten en niet op kosten van de samenleving van Dinkelland.

Dit heeft ons doen besluiten om niet mee te gaan met de moties die op initiatief van de PvdA zijn opgesteld en ingediend. De moties zijn dus ook niet aangenomen met 8 stemmen voor en 11 tegen, waardoor eindelijk de verkoop van de kavels van Aveskamp op 1 juni plaats kan gaan vinden.