Aanvraag vervangende nieuwbouw De Zevenster Denekamp

Voor ons ligt het raadsvoorstel aanvraag vervangende nieuwbouw De Zevenster Denekamp. De gemeente heeft op grond van de Wet Primair Onderwijs de zorgplicht voor de huisvesting van scholen. In essentie betekent dat, dat er voldoende middelen beschikbaar moeten worden gemaakt waarmee nieuwe schoolgebouwen kunnen worden gerealiseerd en oude schoolgebouwen kunnen worden vervangen.

In ons coalitieprogramma staat dat het rapport ‘Samen Scholen 2030’ leidend is voor de keuzes die worden gemaakt op het gebied van de onderwijshuisvesting. Wij als de Dinkellandse VVD vinden dat hiermee de ontwikkelingen van De Zevenster dus niet los gezien kunnen worden van dit rapport, waarmee gezegd kan worden dat de wethouder gewoon het coalitieprogramma uitvoert. Daarbij moet ook aangegeven worden dat de gemeente Dinkelland zich bij deze aanvraag tot op zekere hoogte flexibel heeft opgesteld zoals Groenlinks zojuist ook al aangaf. Er is door de gemeente, in het belang van de aanvrager, afgeweken van de afspraken in de Verordening Voorzieningen Huisvesting Onderwijs gemeente Dinkelland om het proces richting nieuwbouw niet te verstoren.

Er is echter wel een maar. Uit de antwoorden van de wethouder tijdens de commissie proeven we dat de KONOT en de gemeente af en toe langs elkaar heen lopen. Het krantenartikel in Tubantia van 23 november jl. bevestigt dit nog eens, waarin de voorzitter van de KONOT aangeeft dat gesprekken moeizaam verlopen. Het raadsvoorstel geeft aan dat de basisscholen De Zevenster en De Veldkamp binnen 10 jaar na vaststelling van het Integraal Huisvestingsplan d.d. 29 november 2011 vervangen dienen te worden. Dat is nog een jaar. Dat gaat niet lukken. Kan de wethouder aangeven wat hiervoor de redenen zijn? Een citaat uit “Samen Scholen 2030” luidt: om de noodzakelijke maatregelen tot uitvoering te brengen is een goede samenwerking tussen de gemeente en de schoolbesturen van groot belang... En: het gezamenlijke belang zal prevaleren boven het individuele belang. Hopelijk zien zowel de gemeente als de KONOT dat nog steeds zo want er moet de komende jaren nog een boel gebeuren. De wethouder geeft aan dat de samenwerking op het gebied van huisvesting goed is en heeft dit meerdere malen in de commissievergadering herhaald. Wij vertrouwen er dus op dat het coalitieakkoord op dit punt goed wordt uitgevoerd en worden graag op de hoogte gehouden van toekomstige ontwikkelingen.

Het amendement geeft aan dat punt 2 geschrapt moet worden en het beoogde resultaat te veranderen in: planvorming vervangende nieuwbouw De Zevenster Denekamp scherp te krijgen. Dit hebben we niet met elkaar afgesproken voorzitter. Wij gaan dus niet mee in het amendement, met de belangrijkste reden dat de aanvraag voor een voorbereidingskrediet niet los gezien kan worden van “Samen Scholen 2030”.

Dan de motie. De PvdA wil het college opdragen van een faciliterende naar een initiërende rol te gaan inzake de gesprekken rondom het huisvestingsvraagstuk, maar volgens de Dinkellandse VVD gaat deze motie dan tegen de afspraken in die in “Samen Scholen 2030” geformuleerd staan. De gemeente heeft een faciliterende rol en moet zorgen dat er voldoende middelen beschikbaar worden gemaakt waarmee nieuwe schoolgebouwen kunnen worden gerealiseerd. Schoolbesturen moeten met de neus dezelfde kant op staan. Dat is de verantwoordelijkheid van de schoolbesturen, niet van de gemeente. Vandaar dat we ook niet meegaan in de motie voorzitter.