Carbidschieten

Voordat er weer een traditie ter discussie staat om te worden opgeheven, want ‘onveilig, overlast veroorzakend en/of slecht voor het milieu’, willen we als Dinkellandse VVD dat het carbid schieten de status immaterieel cultureel erfgoed gaat krijgen. Het zal echter geen garantie zijn dat het nooit wordt verboden (juridisch gezien), maar het biedt wel een kans om te laten zien wat carbid schieten eigenlijk inhoudt en zorgt er daarom voor dat het sterker in de schoenen staat (politiek gezien). Want carbid schieten is meer dan alleen hard knallen met (melk)bussen. Het brengt mensen namelijk bij elkaar.

Vuurwerk afsteken gebeurt ongeorganiseerd en is daardoor voor omstanders vaak verrassend. Zonder dat zij zich er van bewust zijn kan het vuurwerk ineens naast hun terecht komen of afgestoken worden. Dit in tegenstelling tot carbid schieten. Dit gebeurt in de meeste gevallen namelijk wel georganiseerd. Vooral in de niet-stedelijke landelijke gebieden zoals Dinkelland is carbid schieten een traditie geworden waarbij de nadruk misschien nog wel ligt om het samenzijn. Dit is echter niet alleen op 31 december het geval omdat mensen ook bij de voorbereiding van oudjaarsdag samenkomen om te bepalen hoe ze de laatste (mid)dag van het jaar gaan vieren. Familie, vrienden, kennissen enzovoorts worden uitgenodigd om te komen kijken en een hapje/drankje mee te eten/drinken. Kortom: het leidt tot veel saamhorigheid en dat mag gekoesterd worden.

In de afgelopen commissievergadering heeft GroenLinks de vraag gesteld of we het beleid rondom carbid moeten herzien. De burgemeester gaf aan dat het huidige beleid wel werkt en dat carbidschieters zich goed aan de gemaakte afspraken houden. Er wordt echter wel geknald met (melk)bussen die groter zijn dan de toegestane 30 liter, maar dat hoeft in wezen niet onveiliger te zijn. Aangezien de burgemeester aangaf dat hij in Noordoost Twente verband nieuwe afspraken wil maken over (de veiligheid van) carbidschieten en naar aanleiding van de antwoorden van de overige fracties in de afgelopen commissievergadering, is de Dinkellandse VVD op onderzoek uitgegaan hoe het carbid schieten een officiële status kan krijgen als immaterieel cultureel erfgoed. We hebben daarom contact opgenomen met Stichting Carbidschieten Drenthe over hun aanpak. Deze stichting staat ‘er voor open om haar kennis en ervaring te delen aan partijen die deze benoeming ook voor Twente willen realiseren’. Daarnaast heeft deze stichting aangegeven dat ze gerust een presentatie willen geven of in gesprek willen gaan over hun aanpak in Drenthe. Misschien kan Dinkelland, maar ook de (Noordoost) Twentse gemeenten aansluiten bij de BOCK-campagne (zie toegevoegde tekst onderaan deze e-mail).

De vrijheid van de een mag echter niet ten koste gaan van de vrijheid van de ander. Wij zijn ons er daarom ook van bewust dat carbid schieten de nodige overlast kan veroorzaken voor de omgeving. Maar, het gaat slechts om een aantal uren op 31 december (van 10.00 uur tot 24.00 uur) en 1 januari (van 00.00 uur tot 02.00 uur), zoals in de APV vermeld staat. In de meeste gevallen gaat het alleen om de middag tussen 12.00 uur en 17.00 uur. Als de regels, zoals in de APV beschreven, nagekomen worden dan wordt de overlast al flink beperkt. Dit is gelukkig in de meeste gevallen aan de orde.

Wij zijn ons er als Dinkellandse VVD van bewust dat carbidschieten op de lijst van immaterieel cultureel erfgoed zetten (veel) papierwerk kan opleveren met daarin de verplichting om de traditie blijvend te bewaken. Wij vinden dit geen taak van de politiek of de gemeente, maar van een (nieuwe) stichting die deze taak op zich zou willen nemen. We zijn ons er ook van bewust dat een plek op de lijst van immaterieel cultureel erfgoed geen garantie is dat het nooit wordt verboden, maar het geeft het carbidschieten wel een status en dat heeft op politiek gebied dan wel degelijk invloed.