Motie afschaffen verhuurdersheffing

Voorzitter, we hebben gisteren de motie verhuurdersheffing ontvangen van BurgerBelangenDinkelland. De verhuurdersheffing was tot gisteren in ieder geval voor mij een nieuw begrip in de gemeenteraadslidvocabulaire. Dat betekent dus zoeken naar nuttige informatie die mij als lokale politicus wijzer kunnen maken inzake de verhuurdersheffing. Dit in een relatief korte tijd want de motie kwam mij pas gisteren onder ogen. Maar de Dinkellandse VVD heeft korte lijntjes binnen de regio Twente, de provincie Overijssel en Den Haag. Maar ook Google bood een helpende hand en bracht mij naar een artikel van Trouw met als titel ‘er is wél geld voor sociale huurwoningen’ d.d. 31 januari 2020.

Woningcorporaties maken nog steeds elk jaar winst. Dat is een feit. Woningcorporaties geven het zelf ook toe: ze bouwen te weinig woningen. In het rapport ‘Staat van de Corporatiesector’ wordt aangegeven dat woningcorporaties maar 62% van hun jaarlijkse bouwplannen realiseren. De verhuurders, oftewel de woningcorporaties, leggen de schuld neer bij de zogenaamde verhuurdersheffing. Maar de Autoriteit Woningcorporaties zegt dat daar niets van waar is. Het blijkt namelijk zo te zijn dat er voldoende geld in kas is. De directeur van de Autoriteit Woningcorporaties geeft zelfs aan dat het verbazingwekkend is dat er wel geld is om te bouwen, maar dit toch niet gebeurt. Hij geeft aan dat als je de verhuurdersheffing afschaft, dat niet automatisch gaat leiden tot meer nieuwbouw. Hij wil een onderzoek waarom woningcorporaties niet meer huizen bouwen.

Waarom dan oproepen om de verhuurdersheffing af te schaffen. Om meer te kunnen investeren in duurzaamheid? Het kabinet geeft aan dat woningcorporaties meer moeten gaan investeren in de verduurzaming van woningen. Hiervoor komen deze corporaties in aanmerking voor de zogenaamde investeringsaftrek voor verduurzaming. Per 1 juli 2019 is deze regeling tijdelijk gesloten omdat het potje leeg is, maar medio 2022 is het weer mogelijk aanvragen in te dienen en is er structureel 104 miljoen Euro beschikbaar, aldus de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties in een kamerbrief in april 2019. Dit werd in 2019 nog eens bevestigd op Prinsjesdag. Er wordt 2 miljard geïnvesteerd, waarvan 1 miljard naar een verlaging van de belasting voor woningcorporaties en andere grote verhuurders. Daardoor kunnen zij investeren in nieuwe woningen óf zoals de motie aangeeft in het verduurzamen van bestaande woningen. Daarnaast, en dat moet BurgerBelangenDinkelland in het bijzonder aanspreken, komt er een vrijstelling van de verhuurdersheffing voor de bouw van flexibele en tijdelijke woningen.

Ten slotte voorzitter. Het zal ongetwijfeld kloppen, maar ik ben wel benieuwd naar de rekensom van BurgerBelangenDinkelland dat woningcorporaties als gevolg van de verhuurdersheffing elk jaar twee maanden huur per woning af moeten dragen aan het Rijk.

Als Dinkellandse VVD gaan we dus niet mee met deze motie. Het staat namelijk haaks op de bevindingen van de Autoriteit Woningcorporaties en de investeringen die het Rijk de komende jaren gaat doen.