Schriftelijke vragen inzake waterstof

De Dinkellandse VVD vindt het belangrijk dat de energietransitie niet slechts op de ‘discutabele’ fronten wind en zon verloopt maar op meerdere fronten, waaronder waterstof. Waterstof kan o.i. in potentie een flinke bijdrage leveren bij deze energietransitie.

Daarnaast vinden we het belangrijk, aansluitend bij de Agenda voor een Leven Lang Leren (en Innoveren) uit het Dinkellandse Coalitieakkoord en de Regiodeal Twente, dat we gezamenlijk met de 14 Twentse gemeenten de 3 O’s nog meer met elkaar gaan verbinden. Ondernemers, onderwijs en overheid uit Twente kunnen een voorname positie pakken in de waterstofeconomie, mede door gezamenlijk met concrete projecten/toepassingen van waterstof aan de slag te gaan. Deze kans moeten we in Twente als technologische topregio pakken en daarbij is het alle hens aan dek.

In maart 2019 hebben een aantal Twentse ondernemers het initiatief genomen om een ‘Twentsche Hub voor Opleiding en Toepassing in Waterstoftechnologie’ op te richten. Op 25 juni jongstleden is de kick-off geweest van de Waterstofhub Twente, wiens fysieke locatie zich in Almelo bevindt. Binnen deze H2-hub kan waterstof worden geproduceerd, toepassingen hiervan middels lab- en testfaciliteiten worden onderzocht en biedt het ruimte om te vergaderen, werken en te ontmoeten.

Als Dinkellandse VVD vinden we dat we als een van de Twentse gemeenten niet op eigen initiatief moeten gaan innoveren maar (Noordoost) Twente breed. Wethouder Blokhuis bevestigde dit nog eens in de raadsvergadering van 30 juni jongstleden nadat een aantal Twentse gemeenten op eigen initiatief bezig zijn geweest om projecten m.b.t. waterstof van de grond te krijgen. Dit is tot op heden niet gelukt. Wij vinden dat als we een groene technologische topregio willen zijn en blijven we gezamenlijk deze uitdaging en projecten op moeten pakken. We willen er daarom voor pleiten (middels een motie na het zomerreces) om ook andere Twentse gemeenten op te roepen deel te nemen en aan te sluiten bij de H2-hub zodat we de handen ineen kunnen slaan. De H2-hub heeft i.s.m. de 3O’s die aangesloten zijn reeds concrete projecten geformuleerd. Hier zouden we als gemeente Dinkelland bij aan kunnen haken. Inmiddels is al bekend dat vanuit de verschillende overheden de Provincies Overijssel en Gelderland en de gemeenten Almelo en Hengelo participeren.

De officiële opening van de H2-hub vindt op de Dag van de Duurzaamheid plaats, op 10 oktober 2020. Wij zijn benieuwd wat het College vindt van de H2-hub. Om de H2-hub als gemeente Dinkelland optimaal te kunnen benutten en we niet alles scherp hebben wat de ontwikkelingen zijn, tussen de H2-hub en de (Noordoost) Twentse gemeenten maar ook op het gebied van (toepassingen van) waterstof, willen we daar graag de onderstaande vragen over stellen.

1. In hoeverre is het College op de hoogte van het bestaan van de Waterstofhub Twente?

2. Wat zou de Waterstofhub Twente voor de gemeente Dinkelland en (Noordoost) Twente kunnen betekenen in de energietransitie en de agenda voor een leven lang leren (en innoveren)?

3. Welke voordelen ziet het College als de gemeente Dinkelland zich aan zou sluiten bij de Waterstofhub Twente?

4. Welke nadelen ziet het College als de gemeente Dinkelland zich aan zou sluiten bij de Waterstofhub Twente?

5. Bij welke projecten van de H2-hub zou het College aan willen sluiten?

6. Welke projecten heeft het College zelf in gedachten als het gaat over (toepassingen van) waterstof?

7. Welke ondernemers in Dinkelland zijn in beeld als het gaat over de toepassingen van waterstof?

8. Hebben zich bij het College al marktpartijen gemeld om bij de grens een waterstoftankstation te bouwen?