(Be)leefbaar Ootmarsum

Voor ons ligt het raadsvoorstel “Centrumplan (be)leefbaar centrum Ootmarsum. Een voorstel dat tot stand is gekomen in samenwerking met veel verschillende partijen. Inwoners van Ootmarsum hebben deel kunnen nemen aan een beleefbaarheidsonderzoek en daaropvolgend heeft er een openbare webinar plaatsgevonden met een Q&A. En daarbij: er is een klankbordgroep samengesteld, bestaande uit mensen uit Ootmarsum die kritisch zijn en/of mee willen denken. We kunnen het College in dit geval niet verwijten het niet groots aan te hebben gepakt om de verkeersproblemen in Ootmarsum aan te pakken.

Als Dinkellandse VVD onderschrijven wij hetgeen in het raadsvoorstel staat en ik citeer: “de binnenstad van Ootmarsum moet een prettige omgeving blijven om te wonen, maar ook een fijne plek om te bezoeken en te ondernemen.” We willen het College dan ook complimenteren met de totstandkoming van dit voorstel. Er ligt ons inziens een prachtig plan waar de binnenstad van Ootmarsum verder mee kan. Ook horen we positieve geluiden terug van inwoners uit de binnenstad die blij zijn dat de Raad het parkeerprobleem in de binnenstad heeft aangekaart en het College hiermee flink aan de slag is gegaan.

Wel willen we het College nog een aantal zaken meegeven en horen ook graag of ze dat mee willen nemen in het verdere proces, want er zijn niet louter positieve geluiden onder de inwoners en ondernemers:

• Zorg ervoor dat het parkeerprobleem zich niet van het centrum verplaatst naar de rand van het centrum.
  • Zet tijdens de drukke zomermaanden extra in op handhaving op illegaal parkeren in en rondom het centrum.
  • Betrek ook, voor zover dat nog niet gebeurt, de ondernemers van de weekmarkt bij het proces. Hierbij kun je denken aan de informatievoorziening en communicatie rondom het centrumplan.

Wij stemmen in met het raadsvoorstel en wensen het College, samen met de inwoners en ondernemers veel succes met de uitvoering.

Tot zover voorzitter, dankuwel.

Over de motie van Lokaal Dinkelland: wij zijn niet bij voorbaat tegen een bewaakte fietsenstalling, maar de motie komt wat de Dinkellandse VVD betreft te vroeg. We gaan vanavond beslissen over het voorliggende voorstel en het beschikbaar stellen van 94.000 Euro. Laten we het College de kans geven dit in samenwerking en samenspraak met de inwoners en ondernemers uit te voeren. En daarbij: je realiseert voor het komende drukke seizoen geen bewaakte fietsenstalling. Ook heeft de wethouder al aangegeven de mogelijkheden voor een fietsenstalling mee te zullen nemen. Wat ons betreft wordt de motie aangehouden en komen we er eventueel later op terug in het najaar, maar dan raadsbreed mocht de wethouder geen fietsenstalling in de plannen te hebben meegenomen. Hij heeft echter al wel toegezegd de fietsenstallingen mee te nemen. Nu is het 9 stemmen voor en 12 tegen, terwijl het in het najaar misschien unaniem kan zijn!