RES 1.0

Voor ons ligt het raadsvoorstel ‘Regionale Energiestrategie (RES) Twente 1.0’. Als Dinkellandse VVD zijn we in aanloop naar de RES1.0 altijd kritisch geweest op proces en inhoud. We hebben ons in het belang van onze inwoners vastgebeten in de RES1.0. In het proces naar de RES1.0 zijn er door onze fractie mondelinge en schriftelijke vragen gesteld. Daarnaast hebben we tijdens de open debatronde onze overpeinzingen over de RES1.0 kunnen delen. Ten slotte hebben we tijdens verschillende commissie- en raadsvergaderingen onze bijdrage geleverd door kritisch mee te blijven kijken met het College. Dat deden we niet alleen. We hebben veel input gekregen van Stichting Behoud Twents Landschap, Windkracht Saasveld en andere inhoudelijk kritische personen die mee hebben gedacht met ons. Dank daarvoor! Dit blijven we uiteraard ook richting de RES2.0 ook graag doen!

De meeste zorgen waren en zijn er echter nog over de volksgezondheid en het draagvlak onder onze inwoners. We waren daarin op een later moment gelukkig niet alleen. De hele raad, m.u.v. van een enkele partij, heeft zijn zorgen over de RES1.0 geuit. Dat heeft uiteindelijk geleid tot een raadsbreed opgesteld en unaniem aangenomen motie die naar de Stuurgroep RES Twente is gestuurd. Daarin zijn verschillende punten overgenomen door zowel de Stuurgroep RES als het College.

De hoe-vraag is eruit gehaald. Gemeenten kunnen zelf met hun inwoners plannen bedenken hoe we de opgave van 2030 kunnen gaan halen. Er wordt een second opinion uitgevoerd binnen Noordoost Twente en dat is wel een compliment waard dat het College hierin de handschoen oppakt i.s.m. de andere 3 NOT-gemeenten. Wat zijn harde cijfers uit de stelling van Martien Visser en wat zijn zachte cijfers? In september in gesprek met delegatie raden van de 4 NOT-gemeenten. Er zijn nuanceverschillen in lokaal beleid, maar elke NOT-gemeente heeft autonomie en kan dus zelf het beleid bepalen. Bestuurlijk is tijdens de themasessie de wens uitgesproken om wel zoveel mogelijk op te trekken met elkaar. En last but not least. Communicatie en participatie. Participatie op lokale initiatieven is voorwaarde in beleid. Optie: meer ondersteuning bij proces, kennis en kunde mogelijk. Allemaal winst. Niet alleen voor ons als Dinkellandse VVD, maar voor de hele raad. Als we goed samenwerken kunnen we veel bereiken, dat blijkt maar weer.

Eerder heeft de Dinkellandse VVD gevraagd of de NP RES MER getoetst is. Met andere woorden: wat betekenen windturbines voor mens en dier? De Dinkellandse VVD vroeg of het niet verstandig is dit alsnog uit te voeren en de resultaten hiervan, samen met het onderzoek van het RIVM, eerst af te wachten voordat er voor of tegen de RES1.0 gestemd wordt? We maakten we ons met de RES1.0 namelijk ernstig zorgen over de wettelijke bescherming van de burger tegen overlast en gezondheidsschade die mogelijk veroorzaakt worden door windturbines. En inderdaad: we MAAKTEN ons zorgen. Daar waar het College en de Stuurgroep RES grootschalig wind er graag doorheen wilden hebben, heeft de Raad van State een stokje gestoken voor deze gang van zaken. Het kabinet moet terug naar de tekentafel.

We blijven het als Dinkellandse VVD de RESSEN nauwlettend in de gaten houden. Morgenavond tijdens de behandeling van de Perspectiefnota dienen we een motie in waarin het College opgeroepen wordt om zich aan te sluiten bij de WaterstofHUB.

We hebben nog wel twee vragen aan het College:

1)      Wat heeft het College in het proces naar de RES1.0 geleerd?

2)      In hoeverre wordt n.a.v. de uitspraak van de RvS het opstellen van het windbeleid uitgesteld? Het zou namelijk jammer zijn als er ambtelijke uren gestoken worden in het opstellen van beleid waarvan nu nog niet zeker is of er überhaupt beleid voor moet komen. Als er vanuit de EU wordt aangegeven dat bij plaatsing van windturbines 10 keer de tiphoogte moet worden aangehouden als afstand tot woningen, dan komen er in NOT geen windturbines en is er dus ook geen beleid nodig. Ik ben benieuwd wat het College, maar ook de overige fracties hierover denken.

Stemverklaring RES1.0

De VVD heeft zich het afgelopen jaar verwonderd en soms zelfs geërgerd over de wijze waarop we na het vaststellen van de RES1.0 in Nederland, Twente en Dinkelland dreigden aan te sturen op de bouw van enorme windturbines op plekken waar we dat echt niet moeten willen. Ook hebben we moeten constateren dat voor grote windturbines in ons prachtige Noordoost Twente ook bij onze inwoners nauwelijks draagvlak is. Of zoals het nu in het voorliggende strategisch koersdocument genoemd wordt: maatschappelijke acceptatie.

Waar het eerst nog voelde als roepen in de woestijn voelen we ons de laatste maanden en zeker na de recente uitspraak van de Raad van State over nader onderzoek naar de gevolgen van windturbines voor de volksgezondheid in toenemende mate gesteund en gesterkt in onze bedenkingen. Laat ons helder zijn: de Dinkellandse VVD is vóór de zoektocht naar alternatieve, duurzame bronnen van energie in Twente en we accepteren onze gezamenlijke opgave. Maar de VVD kan zich echt niet vinden in veel te veel windturbines op plekken waar geen draagvlak of zogenaamde maatschappelijke acceptatie is.

Eerder hebben we deze en andere overwegingen en bedenkingen meegegeven aan het college en de stuurgroep RES Twente. We zijn blij om te zien dat onze kritiek goed is aangekomen en dat deze grotendeels zijn overgenomen. Dat is winst, niet alleen voor onze inwoners, maar ook voor ons als raad.

De RES Twente is nu wat ons betreft wat het moet zijn: een strategisch koersdocument als vertrékpunt voor een gezamenlijke zoektocht naar de beste manier om te werken aan onze klimaatdoelen. Met dit aangepaste koersdocument kan de Dinkellandse VVD dan ook wél instemmen, mede door de recente uitspraak van de Raad van State. Vandaar wij vóór de RES1.0 stemmen. We willen namelijk met de overige Twentse gemeenten aan tafel blijven zitten en gezamenlijk werken aan onze opgave. Waarbij we uitkijken naar het vervolg. Inclusief de wijze waarop het college en de Stuurgroep RES onze inwoners en andere belanghebbenden nu wél goed gaat betrekken om draagvlak te creëren voor de oplossingen die straks op tafel komen.