De meeste zorgen waren en zijn er echter
nog over de volksgezondheid en het draagvlak onder onze inwoners. We waren daarin
op een later moment gelukkig niet alleen. De hele raad, m.u.v. van een enkele
partij, heeft zijn zorgen over de RES1.0 geuit. Dat heeft uiteindelijk geleid
tot een raadsbreed opgesteld en unaniem aangenomen motie die naar de Stuurgroep
RES Twente is gestuurd. Daarin zijn verschillende punten overgenomen door zowel
de Stuurgroep RES als het College.
De hoe-vraag is eruit gehaald.
Gemeenten kunnen zelf met hun inwoners plannen bedenken hoe we de opgave van
2030 kunnen gaan halen. Er wordt een second opinion uitgevoerd binnen Noordoost
Twente en dat is wel een compliment waard dat het College hierin de handschoen
oppakt i.s.m. de andere 3 NOT-gemeenten. Wat zijn harde cijfers uit de stelling
van Martien Visser en wat zijn zachte cijfers? In september in gesprek met
delegatie raden van de 4 NOT-gemeenten. Er zijn nuanceverschillen in lokaal
beleid, maar elke NOT-gemeente heeft autonomie en kan dus zelf het beleid
bepalen. Bestuurlijk is tijdens de themasessie de wens uitgesproken om wel
zoveel mogelijk op te trekken met elkaar. En last but not least. Communicatie
en participatie. Participatie op lokale initiatieven is voorwaarde in beleid.
Optie: meer ondersteuning bij proces, kennis en kunde mogelijk. Allemaal winst.
Niet alleen voor ons als Dinkellandse VVD, maar voor de hele raad. Als we goed
samenwerken kunnen we veel bereiken, dat blijkt maar weer.
Eerder heeft de Dinkellandse VVD
gevraagd of de NP RES MER getoetst is. Met andere woorden: wat betekenen
windturbines voor mens en dier? De Dinkellandse VVD vroeg of het niet
verstandig is dit alsnog uit te voeren en de resultaten hiervan, samen met het
onderzoek van het RIVM, eerst af te wachten voordat er voor of tegen de RES1.0
gestemd wordt? We maakten we ons met de RES1.0 namelijk ernstig zorgen over de
wettelijke bescherming van de burger tegen overlast en gezondheidsschade die
mogelijk veroorzaakt worden door windturbines. En inderdaad: we MAAKTEN ons
zorgen. Daar waar het College en de Stuurgroep RES grootschalig wind er graag
doorheen wilden hebben, heeft de Raad van State een stokje gestoken voor deze
gang van zaken. Het kabinet moet terug naar de tekentafel.
We blijven het als Dinkellandse
VVD de RESSEN nauwlettend in de gaten houden. Morgenavond tijdens de
behandeling van de Perspectiefnota dienen we een motie in waarin het College
opgeroepen wordt om zich aan te sluiten bij de WaterstofHUB.
We hebben nog wel twee vragen aan
het College:
1)
Wat heeft het College in het
proces naar de RES1.0 geleerd?
2)
In hoeverre wordt n.a.v. de
uitspraak van de RvS het opstellen van het windbeleid uitgesteld? Het zou
namelijk jammer zijn als er ambtelijke uren gestoken worden in het opstellen
van beleid waarvan nu nog niet zeker is of er überhaupt beleid voor moet komen.
Als er vanuit de EU wordt aangegeven dat bij plaatsing van windturbines 10 keer
de tiphoogte moet worden aangehouden als afstand tot woningen, dan komen er in
NOT geen windturbines en is er dus ook geen beleid nodig. Ik ben benieuwd wat het
College, maar ook de overige fracties hierover denken.
Stemverklaring RES1.0
De VVD heeft zich het afgelopen
jaar verwonderd en soms zelfs geërgerd over de wijze waarop we na het
vaststellen van de RES1.0 in Nederland, Twente en Dinkelland dreigden aan te
sturen op de bouw van enorme windturbines op plekken waar we dat echt niet
moeten willen. Ook hebben we moeten constateren dat voor grote windturbines in
ons prachtige Noordoost Twente ook bij onze inwoners nauwelijks draagvlak is. Of
zoals het nu in het voorliggende strategisch koersdocument genoemd wordt:
maatschappelijke acceptatie.
Waar het eerst nog voelde als
roepen in de woestijn voelen we ons de laatste maanden en zeker na de recente
uitspraak van de Raad van State over nader onderzoek naar de gevolgen van windturbines
voor de volksgezondheid in toenemende mate gesteund en gesterkt in onze
bedenkingen. Laat ons helder zijn: de Dinkellandse VVD is vóór de zoektocht
naar alternatieve, duurzame bronnen van energie in Twente en we accepteren onze
gezamenlijke opgave. Maar de VVD kan zich echt niet vinden in veel te veel windturbines
op plekken waar geen draagvlak of zogenaamde maatschappelijke acceptatie is.
Eerder hebben we deze en andere
overwegingen en bedenkingen meegegeven aan het college en de stuurgroep RES
Twente. We zijn blij om te zien dat onze kritiek goed is aangekomen en dat deze
grotendeels zijn overgenomen. Dat is winst, niet alleen voor onze inwoners,
maar ook voor ons als raad.
De RES Twente is nu wat ons
betreft wat het moet zijn: een strategisch koersdocument als vertrékpunt voor
een gezamenlijke zoektocht naar de beste manier om te werken aan onze
klimaatdoelen. Met dit aangepaste koersdocument kan de Dinkellandse VVD dan ook
wél instemmen, mede door de recente uitspraak van de Raad van State. Vandaar
wij vóór de RES1.0 stemmen. We willen namelijk met de overige Twentse gemeenten
aan tafel blijven zitten en gezamenlijk werken aan onze opgave. Waarbij we
uitkijken naar het vervolg. Inclusief de wijze waarop het college en de
Stuurgroep RES onze inwoners en andere belanghebbenden nu wél goed gaat
betrekken om draagvlak te creëren voor de oplossingen die straks op tafel
komen.