Kapverordening

Voorzitter, voor ons ligt het voorstel “Kapverordening 2021 en bebouwde komgrenzen Wet natuurbescherming onderdeel houtopstanden”. In de commissievergadering van 28 juni jongstleden is een presentatie gegeven door de verantwoordelijk ambtenaar. Daarnaast was er gelegenheid tot het stellen van vragen vanuit de verschillende fracties. Deze zijn vervolgens duidelijk beantwoord, dank daarvoor.

De kapverordening 2021 is een vertaling vanuit het in 2020 vastgestelde Kwaliteitsplan Openbaar Groen., ook wel KOG genoemd. Daarin wordt o.a. genoemd dat openbaar groen bijdraagt aan verschillende aspecten van de leefbaarheid van de openbare ruimte, te weten aangenaam klimaat, gezondheid, betere sociale cohesie en veiligheid.

Maar tijdens de commissievergadering werd naar aanleiding van een vraag vanuit verschillende fracties over de herplantplicht gesteld dat er binnen de bebouwde kom geen herplantplicht geldt voor onze inwoners als er gekapt gaat worden, maar voor de gemeente wel. Dit conform het kapbeleid Dinkelland 2015. Dat vinden wij uiteraard prima, maar in de kapverordening staat vervolgens dat de herplanting dan plaats kan vinden binnen NOT, en dat vinden wij eerlijk gezegd wel wat vreemd. De ambtenaar gaf in de commissievergadering namelijk aan dat bij gemeentelijke aanvragen wel een herplantplicht geldt, ten gunste van ónze inwoners. Dat geldt dus ook voor de bebouwde kom voorzitter?

In de KOG staat het volgende: “Door meer groen in de kernen en steden toe te passen daalt de temperatuur, waardoor piekbuien afnemen. Een ander voordeel is dat het groen het water langer kan bergen waardoor riolen minder snel overbelast raken. De schaduwwerking van groen is bij een ieder wel bekend, maar door het slim neerzetten van groen in de stedelijke omgeving kan dit ook een voordeel bieden tegen extremen in warmte, koude, vochtigheid en droogte.” Elke inwoner zou wat de Dinkellandse VVD betreft tot op zekere hoogte de vrijheid moeten hebben om te kunnen bepalen wat hij met zijn bomen zou willen doen, maar wat betekent voorliggende kapverordening voor bijvoorbeeld de huidige bospercelen in de bebouwde kom? Zijn deze bomen allemaal vogelvrij? We willen namelijk voorkomen dat we in de kernen met kaalslag te maken krijgen. Wat zou volgens de wethouder een reden kunnen zijn om in een andere gemeente bomen te planten?

Het zit namelijk zo voorzitter. Uit onderzoek van de Universiteit van Wageningen en de Technische Universiteit Delft blijkt dat een grote boom gelijk staat aan de werking van ongeveer 10 airco’s. Dat zou dus betekenen dat als ik het in mijn huis 30 graden zou hebben tijdens een tropisch warme zomerdag, mijn eigen airco dan bij de buurman neerzet. En in theorie zou het zelfs zo ver kunnen gaan dat de overige buren hun airco’s dan bij diezelfde buurman neerzetten. Dat vinden wij best bijzonder voorzitter. Niet doen dus! In het belang van onze eigen leefbaarheid in de kernen. En dan toch nog even over de in de KOG weergegeven Postzegelboom uit Den Haag die gelijk staat aan 169 bomen met een diameter van 4 cm, 50 kg CO2 per jaar vastlegt, 2 kg luchtvervuilende stoffen uit de lucht filtert, 4 ton aan CO2 in opslag en jaarlijks 6 m3 aan waterafvang heeft. Belangrijk voor binnen én buiten de kernen.

Tot zover in de 1e termijn voorzitter.