Beschouwingen begroting 2022

In deze begroting ( een laatste termijn van het huidige college en gemeenteraad) worden er geen ingrijpende beleidskeuzes meer gemaakt. Deze ruimte wil het college, maar ook wij als Dinkellandse VVD, graag geven aan het nieuwe college en de nieuwe gemeenteraad. We kunnen als raad dan ook de gemeentelijke financiën netjes overgedragen naar de nieuwe aanstaande raadsperiode.

De Dinkellandse VVD vindt het belangrijk dat Dinkelland blijft investeren in de kwaliteit van voorzieningen en de leefomgeving waar onze inwoners direct baat bij hebben.

We willen blijven investeren in scholen, als schoolbesturen plannen hebben die de kwaliteit van onderwijs verbeteren. De VVD wil investeren in bedrijventerreinen omdat ook onze lokaal gewortelde familie bedrijven investeren in nieuwbouw en uitbreiding.

Constateerden we vorig jaar echter nog flinterdunne sluitende meerjarenbegroting, op dit moment zien de cijfers voor de jaren na 2022 er toch ook stuk rooskleuriger uit.

Met deze begroting zetten we in  2022 voort  op bestaande ambities en opgaven.
Één bestaande opgave , die graag willen voortzetten, is het zo laag mogelijk en stabiel houden van de woonlasten. In de afgelopen jaren is ons dat uitstekend gelukt. En pluim voor het zittende college en onze raad.

Ik wil u graag meenemen in een paar programmavelden in deze begroting:

Wonen en OZB

Voor de Dinkellandse VVD is het belangrijk dat deze investeringen ten goede moeten komen aan alle inwoners. Ook nieuwe woningbouw moet ruimte bieden voor groei van de vitale gemeenschappen in alle 11 kernen en buurtschappen. Dit zijn de prioriteiten van de VVD om te zorgen voor een sterk Dinkelland in de toekomst. Het aanbod van woningen afstemmen op de lokale behoefte. Dat is de weg die we in zijn geslagen in Dinkelland en deze wordt in 2022 verder voortgezet. Samenhang tussen wonen, werken, gezondheid en welzijn is daarbij belangrijk.

De afvaltarieven stijgen en nog regelmatig is er sprake van vervuilde PMD. Hierdoor stijgen de kosten voor de gemeente, terwijl de inkomsten dalen. Hierdoor zijn we eigenlijk genoodzaakt om het vastrecht te verhogen. De OZB stijgt slechts met de inflatie mee, terwijl vele gemeenten in den lande de OZB met tientallen procenten verhogen .
In 2022 worden de totale woonlasten voor een meerpersoonshuishouden met een eigen woning weliswaar met 25 euro verhoogd(oa. door bovengenoemde indexering OZB), maar omdat er voldoende incidentele middelen beschikbaar zijn wij in staat om alle huishoudens die worden aangeslagen voor gemeentelijke woonlasten (OZB, riool en afval) te compenseren met 25 euro.

Sociaal domein

Om Zorg en ondersteuning voor iedereen bereikbaar en betaalbaar te blijven realiseren, blijven we ook de komende jaren inzetten op preventie.  Bijv door het sport en preventie akkoord.  Wat we kunnen voorkomen, willen we ook graag voorkomen.  We kiezen voor positieve gezondheid, werken aan een betere gezondheid van onze inwoners om de noodzaak van zorg te verminderen. Positieve gezondheid betekent meer bewegen en meer sporten. Dit betekent niet dat we van alle inwoners verwachten dat ze de olympische prestaties van Femke Bol evenaren, nee dit kan ook betekenen een rondje wandelen of fietsen. De openbare ruimte moet integraal onderdeel worden van sporten en bewegen. De beweegparken zijn  een mooi voorbeeld waar bewegen en ontmoeting samen komen. Daarbij vinden wij, als Dinkellandse VVD ook belangrijk om zorg zoveel mogelijk dichtbij te organiseren. Kwalitatief hoog en passend bij de vraag. Inzet wordt hierop voortgezet met deze begroting.

In en om de kernen

Op dit moment bepalen de RES, kringlooplandbouw, stikstof  en biodiversiteit grotendeels de agenda voor het landelijk gebied. We zijn constant met onze inwoners en stakeholders in gesprek over de opgaven die voor ons liggen. Hierin zoeken we ook zeker de samenwerking met de Noordoost-Twentse gemeenten.

Ook blijft er aandacht uitgaan naar het groeiende toerisme in onze gemeente en NO Twente . Belangrijk hierin is een goede begeleiding van deze groei met respect voor landschap en natuur.

Duurzaamheid

Het thema duurzaamheid staat landelijk, regionaal en ook in onze gemeente steeds sterker op de agenda.  Duurzaamheid vereist een continue dialoog en alleen met voldoende draagvlak komt deze transitie van de grond. Voor de VVD zijn dit cruciale zinssneden. Nieuwe vormen van energie uit de RES hebben een directe invloed op de omgeving van onze inwoners. Deze nieuwe vormen ontwikkelen we het liefst samen met onze inwoners.  Ook daarvoor moeten we breed gaan praten met onze inwoners. Deze inwoners mee laten praten en hun standpunten en zorgen serieus nemen is essentieel en is echt iets anders dan zand in de motor van de transitie gooien.

Vergroten van de bewustwording en de dialoog voeren om samen invulling te geven aan mogelijke oplossingen, staat daarom e komende jaren nog meer centraal.

Resume:

Ondanks stijgende kosten lukt het om ruimte te houden voor investeringen en blijven de lasten voor huishoudens gelijk.
De Dinkellands VVD is er trots op dat het gelukt is om de ambities uit het coalitieprogramma in beleid om te zetten en om voor de uitvoering ook het geld beschikbaar te stellen.

Na een uitdagende periode van dreigende tekorten en de coronacrisis staat Dinkelland er in het verkiezingsjaar 2022 financieel gezond voor en worden investeringen gedaan voor de toekomst.

Tegelijkertijd blijven er nog zeker een aantal aandachtspunten voor ons allen.
Wat gaat de inwerkingtreding van de Omgevingswet betekenen?
Wat zijn de effecten van de verwerking van het nieuwe woonplaatsbeginsel in de jeugdzorg?
Er resteert voor de komende jaren altijd nog een in te vullen taakstelling in het uitvoeringsplan Sociaal Domein.
Vanaf 2023 moet er een structurele dekking worden gevonden voor de beleidsintensiveringen en over een aantal jaren komt het structurele Cogas-dividend te vervallen.

Kortom, we kunnen constateren dat het de verdienste van dit College is dat we zonder drastische bezuinigingen of ingrepen ook voor de komende jaren een financieel gezond beeld laten zien, maar tegelijkertijd dat er ook de komende jaren nog een aantal uitdagingen op ons af komen, waardoor er ook voorzichtigheid geboden is en blijft.