Natura 2000 Bergvennen en Brecklenkampse Veld

Het gebied Bergvennen & Brecklenkampse Veld is aangewezen als Natura2000-gebied. Een gebiedsproces moest leiden tot realisatie van een maatregelenpakket waarmee de herstel doelstellingen kunnen worden gehaald. De gemeente Dinkelland is trekker van dit gebiedsproces. In het nu voorliggende inrichtingsplan (het PIP) is dit maatregelen pakket vastgelegd. We willen alle partijen die om tafel hebben gezeten, Gemeente Dinkelland, Vechtstromen, Landschap Overijssel, LTO, Provincie Overijsel en de particuliere grondeigenaren danken voor al het werk dat men hierin heeft gestopt.

Het PIP ligt nu tot en met 17 januari 2022 ter inzage.  Tijdens die periode hebben we als Raad de kans om het PIP tot ons te nemen, te bespreken en eventueel een zienswijze neer leggen.

Het Natura 2000-gebied 'Bergvennen en Brecklenkampse Veld' is ca. 137 hectare. Het plangebied van dit ontwerp PIP omvat echter ook gronden buiten het Natura 2000-gebied. Om namelijk de natuurdoelen te kunnen bereiken moeten op deze omliggende gronden ook maatregelen worden getroffen. Ook grenst dit Natura2000 gebied direct aan de landsgrens. Dus ook aan Duitse zijde zijn maatregelen voorzien.  Deze maatregelen kunnen momenteel echter niet afgedwongen worden. Om tot realisatie te komen vindt overleg plaats met Duitse instanties en grondeigenaren. Maar ook met agrariërs zijn contacten gelegd; hier zijn een groot aantal struikelblokken naar voren. En die zijn ons duidelijk toegelicht op de inspreekmomenten die we als raad hebben gehad.

Daarom willen wij, ondanks dat het college ons voorstel geen zienswijze in te dienen, toch een zienswijze indien op het voorliggende PIP besluit. Omdat we voelen en horen dat er onvrede bij onze agrariërs/grondeigenaren/inwoners is in en rondom het gebied als het gaat over bestemmingen en compensatie en de ontwikkelperspectieven voor hun agrarische toekomst. Ook is ons aangegeven dat er nog geen overeenstemming is bereikt met de alle agrariërs/grondeigenaren, zowel aan de Duitse kant als aan de Nederlandse kant.

De zienswijze die het CDA zojuist heeft voorgedragen kunnen we dan ook ondersteunen en willen we graag mede indienen.

We vragen daarin alle betrokken partijen, die al een tijd op tafel hebben gezeten om te komen tot deze PIP,  om toch opnieuw een maximale inspanning te doen om de, in het amendement, genoemde besluiten op de overlegtafel te krijgen.