Reactie Dinkellandse VVD over jaarstukken 2021 gemeente Dinkelland

De jaarstukken 2021 van onze gemeente zijn een boekwerk geworden van 269 pagina’s met daarin noodzakelijke informatie, stand van zaken van veel projecten maar ook met veel overbodige informatie uit de jaren 2019 en 2020 nog.

We hopen en verwachten dat het nieuwe college de handschoen oppakt om de al eerder gemaakte afspraken vanuit de auditcommissie daadwerkelijk ter hand te nemen om te komen tot een meer klantvriendelijker weergave van de jaarstukken. Ons idee hierbij is om naast een begroting in 1 oogopslag een jaarverslag te presenteren in 1 oogopslag.

Met dank aan een ieder die heeft bijgedragen aan de totstandkoming van deze jaarstukken kunnen we niet anders concluderen dan dat de gemeente Dinkelland een gezonde financiële positie kent. Goed opgebouwde en verantwoorde kengetallen, een prima weerstandsvermogen , een goede algemene reserve en reserve incidenteel beschikbare middelen en verantwoorde bestemmingsreserve. Daarnaast ook goede cijfers voor wat betreft rentabiliteit en solvabiliteit.

Niet onbelangrijk om te vermelden is dat er ook binnen de rechtmatigheidsprincipes van de financiële verantwoording geen onrechtmatigheden zijn geconstateerd. Begrotingsposten zijn niet substantieel en ontoelaatbaar overschreden. Het blijven voeren van een gezond financieel solide en sober beleid heeft zich opnieuw bewezen.

Al met al een rapport waar je mee kunt thuis komen.

Is er dan helemaal niets op aan te merken zou je je bijna gaan afvragen maar – natuurlijk - er blijven altijd wensen. Want ook een jaarrekening is en blijft een momentopname.

De jaarstukken kennen een uiteindelijk positief resultaat van € 2.297.000 na bestemming. Na eerst een bedrag van € 394.000 over te hevelen naar 2022 wordt door uw college voorgesteld een bedrag van € 570.000 te doteren aan een aantal  projecten resp werkbudgetten. Daarbij valt op dat het grootste deel allemaal betrekking heeft op het sociaal domein. Voor ons is wel van belang dat de raad regelmatig en goed ingelicht wordt over de stand van zaken van deze projecten.

In de commissie heeft de Dinkellandse VVD al opgemerkt dat de lijst van de vele werkbudgetten opgeschoond en geactualiseerd dient te worden. Is onze constatering juist dat dit zal plaatsvinden in de komende perspectiefnota? Dat laat onverlet dat er ook sprake zal moeten zijn van schrappen van werkbudgetten resp projecten die niet van start gaan door personeelstekort. We zijn  benieuwd hoe het college hiermee op termijn om zal gaan en wat de andere fracties hiervan vinden.

Voorzitter, ik wil afsluiten met te zeggen dat het oude college is geslaagd voor het laatste financiële examen en het nieuwe college hiermee prima van start kan. Het zal duidelijk zijn dat de Dinkellandse VVD akkoord gaat met de  inhoud en vaststelling van de jaarstukken 2021 inclusief de voorgestelde bestemmingen.