Windbeleid

Voorzitter, ik ga vanavond namens de Dinkellandse VVD een klein beetje in de herhaling vallen inzake onze wettelijke klimaatdoelstellingen. Dat maakt ons in feite klimaatdrammers. Met als enige verschillen dat wij 1) wél de doelstellingen kunnen halen tot 2030 én 2) kunnen rekenen op draagvlak vanuit de inwoners. Anderen zullen ons op dit vlak met een luxer woord ecomodernisten noemen. Wij houden ons liever bij de term lokale volksvertegenwoordigers, die een realistische, Dinkellandse energiestrategie nastreven die past bij onze inwoners, onze ondernemers en ons landschap.

De samenvatting van het raadsvoorstel begint met de zin: “De gemeente Dinkelland wil zich inzetten om klimaatverandering zoveel mogelijk te voorkomen.” Dat wil de Dinkellandse VVD ook. Met name een schonere lucht en de economische kansen die de interventies om klimaatverandering tegen te gaan met zich meebrengen spreken ons enorm aan. Onze wettelijke klimaatdoelstellingen staan beschreven in de Klimaatwet: tot 2030 55% minder broeikasgassen uitstoten ten opzichte van 1990. De Europese Unie heeft daar met het ‘Fit for 55’ pakket (Rijksoverheid, 2023) voor gezorgd en is afgelopen zomer in Nederland wettelijk van kracht geworden. Wat niet in de Klimaatwet staat beschreven is hoe we in Nederland minder broeikasgassen gaan uitstoten (Klimaatakkoord, z.d.). Hóé we minder broeikasgassen uit gaan stoten staat beschreven in het Klimaatakkoord (Klimaatakkoord, z.d.). Het Nationaal Programma Regionale Energiestrategie (Klimaatakkoord, z.d.) wordt gepresenteerd als een praktische uitwerking van afspraken uit het Klimaatakkoord, waarbij 30 RES-regio’s wettelijk gezien allemaal dezelfde opgave hebben, namelijk 55% broeikasgasreductie in 2030. Bij ons is dat uitgewerkt in het strategisch koersdocument RES Twente 1.0. Maar het zal niet leiden tot 55% broeikasgasreductie tot 2030. De maatregelen die verwerkt zijn in de RES Twente 1.0 duiden op veel weerstand van inwoners. Ze zullen overigens ook niet leiden tot een bijdrage aan de doelstellingen zoals in de Klimaatwet beschreven staat. De industriële windturbines die mogelijk worden gemaakt met dit voorgestelde windbeleid staan er niet voor 2030.

Ondanks alle input die bedrijven, maatschappelijke organisaties en overheden hebben ingebracht in het NP RES, blijft het voor Dinkelland binnen de RES Twente een worsteling om aan de gemaakte afspraken te voldoen. Er is onder de inwoners veel weerstand tegen de komst van industriële windturbines nabij woonwijken en uitgestrekte zonnevelden in het coulisselandschap. Gemeenten hebben slechts de keuze uit duurzame energieopwekking uit grootschalig wind en zon, terwijl het wettelijke kader is dat er broeikasgas gereduceerd moet worden. De kaders die het NP RES aan de RES Twente en dus ook de gemeente Dinkelland heeft meegegeven blijken moeilijk uit te voeren. Terwijl de hogere overheid, in dit geval de provincie Overijssel, het bestuur van Dinkelland in de nek hijgt om windbeleid vast te stellen omdat anders het zogenaamde escalatiemodel gehanteerd wordt draagt niet bij aan een energiestrategie die kan rekenen op draagvlak vanuit de inwoners. Met lokaal eigendom dat niet juridisch afdwingbaar is, zijn het de energiereuzen die hier, over de rug van onze inwoners en ons landschap, baat bij hebben. De Dinkellandse VVD is een liberale partij met vrijheid en verantwoordelijkheid als belangrijke kernwaarden. Wij pleiten voor vrijheid in de energiestrategie om binnen de wettelijk vastgestelde doelen van 55% broeikasgasreductie te behalen. Wij nemen daarin onze verantwoordelijkheid door te pleiten voor een alternatief plan dat past bij de inwoners en het landschap om deze wettelijke doelstellingen te halen. Als liberalen moeten we dan ook, zodra de vrijheid van de een ten koste gaat van de vrijheid van de ander, in kunnen grijpen en onze verantwoordelijkheid nemen. Niet door overal tegenaan te schoppen wat niet deugt, maar door met deugdelijke oplossingen te komen.

Een Dinkellandse energiestrategie gaat wat de Dinkellandse VVD betreft uit van de vrijheid voor om de doelen in 2030 en 2050 te halen. Een energiestrategie die past bij de inwoners en het landschap. Een energiestrategie waarbij de gemeente Dinkelland samen met haar inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties een maatschappelijk gedragen plan ontwikkelt. Dat zou dus kunnen betekenen dat in Dinkelland de broeikasgasreductie tot 2030 met zon op dak, biogas en geothermie behaald kan worden en bij andere gemeenten met bijvoorbeeld alleen windturbines als daar draagvlak voor is en het inpasbaar is in het landschap. Na 2030 zijn er door technologische innovaties weer andere alternatieven beschikbaar, zoals bijvoorbeeld kernenergie om de doelstellingen voor 2050 te halen.

Een Dinkellandse energiestrategie draagt wat de Dinkellandse VVD betreft ook bij aan het herstellen van het vertrouwen in de overheid. Inwoners krijgen meer inspraak en krijgen meer het gevoel dat hun stem wordt gehoord. We moeten gebruik maken van de kennis en kunde van onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Dat is bij de totstandkoming van de NP RES helaas niet gebeurd. De Regionale Energiestrategie geeft namelijk aan dat er slechts de keuze is tussen grootschalig zon en wind. Het wordt de gemeente Dinkelland en haar inwoners opgelegd voorzitter, terwijl er veel alternatieven zijn die beter passen. Wij willen als Dinkellandse VVD ons steentje bijdragen aan het herstellen van het vertrouwen in de overheid en dienen daarom deze motie in.